Sammanlagda funderingar
Sunday, July 08, 2007
Jag har noterat ett underligt fenomen. Upptäckten började redan för 10-15 år sen men jag har inte blivit medveten om dess utbredning förens på senaste. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, det är så svårt att ta på. Eller nja, egentligen inte. Precis som alla gamla cdn eller kassetter blir Queens greatest hits när man lämnar dem i bilen för länge verkar alla äldre gubbar o tanters jackor bli gul beiga med läskigt tyg som känns obehagligt mjukt mellan fingrarna, så att man nästan fastnar, och innanfodret ljust och småmönstrat.

Nästa gång du ser dem, de med grått hår som berättar sagor för oss om vi är snälla, titta på deras jackor och undra - vart kommer alla dessa ifrån? Finns det en enorm marknad för gul beiga jackor som ingen annan har upptäckt? Är det ett mode i den äldre generationen? Vart kommer de ifrån och varför, varför i all världen har så många på sig dem? Eller är det samma fenomen som med Queen, om en äldre herre har på sig en favoritjacka tillräckligt många gånger så börjar den långsamt morffa/transformera sig in till detta underliga tyg.

Mina argument faller platt, jag tar tillbaka och erkänner att jag haft fel. Det är inte alls ok att äta kött, det är inte svårt att få i sig tillräckligt med näring och människan har inte alltid ätit kött. Läste några riktigt skrämmande siffror idag om hur mycket färskvatten de olika matvarorna behöver.

1kg potatis: 160 liter
1kg vete: 1 200 liter
1kg ost: 5 300 liter
1kg kycklingkött: 6 000 liter
1kg nötkött: 15 000 liter



Fatta! 15 000?! Det är ju absurt! Bara för att vi ska få äta kött? Dessutom så har studier visat att människan inte alltid ätit kött utan att det var ganska svårsmält för förtidsmänniskan och svårt att jaga. Landskapen kommer inte att grå igen, det finns andra metoder än slakt. Djuren behandlas på ett vidrigt sätt men för de som inte kan förstå att djur har känslor precis som vi finns det andra argument. Djuruppfödningen är en av de största källorna till kväveutsläpp i Sverige idag. Det medför till övergödning av sjöar och vattendrag som leder till fiskdöd och förstörda sjö och vattenbottnar bland annat.

Varje år dödas 70 miljoner kycklingar bara i Sverige och deras levnadsförhållanden är vidriga. Även de nya "bra" burarna är inte bra och de efterföljs tyvärr inte så ofta som ska ska heller, ofta får hönsen aldrig se dagens ljus alls. I Sverige är det tillåtet att ha 36 kilo kycklingar på 1 kvadratmeter, det vill säga 24 kyklingar som väger 1,5 kilo st. På en kvadratmeter! Och mer hemska fakta finns. Kycklingarna dör ofta i transporten till slakterierna, de självdör eller skadas och det rör sig inte om några få utan årligen ca 150 000 individer. De lever i drygt 35 dygn och de som ska ätas upp av konsumenterna får gå hungriga för om de skulle få äta så mycket som de skulle vilja så skulle de dö i förtid pga av aveln som gjort dem extremt snabbväxta. Tänk efter innan nästa kycklingfilé. Det är dags att inte bara göra något för djuren utan också för miljön. Det är inte ok att blunda längre. Jag kan verkligen förstå att det är svårt att säga nej till allt på en gång men varför inte äta vegitariskt till lunch? Eller välja bort köttet en gång i veckan? Varje gång du gör det så räddar du inte bara liv utan värdefulla jordresurser, miljön, färskvattnet och hjälper till att få en bättre värld tillsammans.

Dagens youtube och band: Takida

Årets sida: conspirare.se
Dagens film: The Queen, helt klart sevärd. Mycket välspelad.
This entry was posted on Sunday, July 08, 2007 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On Tuesday, July 17, 2007 at 12:49:00 AM GMT+2 , Anonymous said...

Grönsaker 4 life! Alltså seriöst köttätare! Var finns era hållbara argument för att fortsätta en konsumtion som plågar, dödar och förstör??? jag vill ha ett svar tack.

Angående jackorna så är det lite som med paraplyer. Jag trodde alltid att det skulle komma någon som berättade för mig var jag kan köpa paraplyer när jag blev vuxen. Det visade sig emellertid att jag hade fel. Konspirationen är mer mystisk än så. De senaste 2 åren med andra ord sen jag fyllde 20 så har jag upptäckt paraplyer i affärer där jag är övertygad om att de INTE har funnits tidigare. Vuxenvärlden skrämmer mig och skäggovärlden (pensionen) skrämmer mig ännu mer.

 
On Sunday, August 12, 2007 at 10:40:00 PM GMT+2 , isobelll said...

Wow, kan inte du visa mig vart man hittar paraplyer då? Eller regnjackor, de är verkligen bara plötsligt där.

Fresten gjorde jag en lite obehaglig upptäckt häromdagen. En sån där jacka har på något mystiskt sätt hittat in i min garderob. Burr, håller jag på att få gråa hår? eeek!