Luck-teorier
Monday, December 11, 2006
Och nej jag begriper dem inte. Alla dessa förbannade prov där man har början av en mening sen en välplaserad lucka och slutet av meningen. Det fungerar aldrig. Nog för att jag har fantasi men här förväntas man sitta helt tyst och komma på ord som någon författare tyckte var roligt att slarva bort. Om jag inte ens kan testa hur det låter högt hur ska jag då kunna avgöra vad som är fel och vad som är rätt? Min hjärna funkar inte så. Kan inte räkna matte, begriper mig inte på kemi o sånt. Kan inte stava eller säga varför det ska vara sig eller så i gramatiken. Förstår ju inte ens vad imperfekt betyder, men jag kan prata skriva och läsa på tre språk. (Felfritt om man inte räknar stavningen).

Mitt huvud fungerar på ett annat sätt. Jag fyller mina luckor med annat innehåll än meningslösa ord på dumma prov. (Och vem kom på den brillianta iden att sätta 20 pers, innan de vaknat, i en stressig situation och säga saker som "Om ni inte klarar det här så är det kört?")

Nej mitt huvud fylls av kreativa tankar. Så fort jag inte aktivt låter bli sitter jag och ritar mönster, oftast med den ena nageln mot den andra. Fånigt. Sant. Jag ser bilder, hör bilder. Ser musik, ser hur tonerna har olika form, färg och substans. Jag kan vrida och vända på kläder och veta hur olika tyg faller med olika sömmar. Kan många typer av hantverk och har lätt att lära mig sånt. Nålbindning är en av mina hemliga passioner. (En typ av stickning som man använda innan stickningen uppfanns). Men det spelar ingen roll att jag mer än gärna handsyr kompliserade plagg, älskar att brodera (allergisk mot korrstrygn) och fortfarande tycker att en av de bästa julklapparna jag fått var en sticksåg. Nej, det kvittar fullständigen. För sånt syns inte i luckor på prov. Det finns inte med i mina betyg och pga det kommer jag inte in på de skolor där jag kan fylla i de kunskapsluckor inom de områden som jag vill. Behöver jag säga att jag är frustrerad?

Dagens prov: Engelska A+B Nationella (Går på komvux) Dagens panik: Måste fixa pass pronto! Dyrt!
This entry was posted on Monday, December 11, 2006 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On Monday, December 18, 2006 at 1:09:00 AM GMT+1 , Anonymous said...

Hej!
Frida - en sak du sa i din post ovan fick mig att hoppa till ordentligt. Att toner har färg... Känner du till begreppet synestesi? (Det börjar bli ett allt större forskningsområde, och har gått från att vara "de där människorna som ser världen så är ju konstiga eller hittar på" till "oj - det här är ju jättespännande, det här har neurologisk koppling"...) Kolla in http://www.synestesi.se/synestesi.asp. En kompis till mig skrev en C-uppsats i ämnet för nåt år sen. (se länken här för ett sammandrag http://www.ling.su.se/forskning/uppsatser/cuppsats_asv_ht04.html#farger)

kram,
Susanne

 
On Monday, December 18, 2006 at 8:00:00 PM GMT+1 , Anonymous said...

ascoolt att du ser färger i musik osv. Själv har jag bemästrat luckorna till fullo. Tyvär gör det mig inte bättre på engelska eller ger mig mer jobb.