Påskkort
Saturday, March 31, 2007
Grattis, morsan! En poäng till dig, hur känns det? Om du samlar tio vinner du en ny tvättmaskin. Här kommer ditt bidrag som vann i kategorin "Påskkort som får isobelll att skratta":


Har för övrigt väldigt svårt för så kallade "kristna" högtider. Dels så tycker jag de är överskattade. Bara en ursäkt för att man ska ha ledigt. Bibeln är en jävligt gammal roman eller något liknande i mina ögon, kanske världens första fantasybok? Inte vet jag men jag tror verkligen inte på gud. Det är ologiskt och skumt. De tio budorden är bara införda för att det var bra att ha en lag och som moraliskt underlag för människorna på den tiden.

Och hur fan kom kopplingen mellan Jesus som blir korsfäst, dör och sedan återuppstår till påskharar och små bruna choklad ägg? Kan någon förklara det för mig? Jultomten är ju ett påfund ifrån Coca-Cola om jag har förstått saken rätt. I Tyskland hade man das Kristkind, små "änglaliknande barn" som delade ut klappar. I Sverige en bock. Skumt.

Men seriöst, vart kom påskharen ifrån? Är det för att de får många ungar nu och syns ofta? Har äggen något att göra med vad som kom först, hönan eller ägget? Jämförelse med Jesus eller boken som folk verkar tro på? Kanske tyckte han väldigt mycket om ägg, hans sista måltid, vem vet... ? Då han enligt den stora boken skall vara en jungfrufödelse barn så kanske han härstammar från ett ägg eller så är han inget däggdjur själv? Men allvarligt talat blir jag förbannad på att en bok gör att alla butiker har stängt på långfredagen. Det är ju samma sak som att folk skulle börja följa Tolkiens böcker och tro att allt som står där är sant.

Mycket möjligt att det fanns en snubbe för massa år sen som hette Jesus och var lite klipskare än andra. Ledde folk och var snäll. Hällde vatten i en vintunna, rörde om i bottenslammet och se där! Vin igen! Men historier har en tendens att överdrivas, komma ifrån sanningen och till slut bara vara bortkollrade myter. Framförallt när de kopieras och åter kopieras av uttråkade munkar, (inte sånna runda med hål i utan sånna som bor i kloster och aldrig sett ett hål) det har skett om och om igen. Så varför? Varför? Varför ska vi tvinga ungarna att gå till kyrkan på skolavslutningen? Varför ska vi tvinga dem att sjunga psalmer? Hur var det med religionsfriheten i det här landet? Och att staten och kyrkan är separerade ifrån varandra?

Jag tror att ett av världens "onda" fenomen är monoteistiska religioner vars budskap är att en "gud" har rätt. Om man drar det hårt finns det alltså bara en sanning. Men så är det inte. Det finns många fler. I fakta som att detta är ett sandkorn kan man gå in i många djupa filosofiska diskussioner. Men när det gäller moral och etik är det mycket mer komplicerat. Och våra hjärnor funkar inte på så sätt att vi alltid tror på samma sanning. Om vi är vittne till ett brott så är det extremt lätt hänt att man råkar vrida på en detalj, historierna hänger sällan helt samman. Vad är då sant?

Polyteistiska religioner kanske inte är bättre men jag inbildar mig att eftersom de har fler "gudar" och i många varianter så är "gudarna" inte helt överens med varandra så bidrar det till ökad tolerans. Det innebär att det finns fler sanningar eftersom troende människor upplever att gudar säger sanningen i mångt och mycket. Det baseras ialla fall min teori på.

Åter till: Jobba, plugga, måla...

Filmtips: Perfume - filmen är riktigt bra även om boken är bättre!
Dagens låt: Björk - Hyperballad
This entry was posted on Saturday, March 31, 2007 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On Saturday, March 31, 2007 at 2:26:00 PM GMT+2 , Anonymous said...

Skönt att du kunde skratta åt de trasiga hararna! Det var förresten Roffe som skickade mig det hela och jag kunde inte låta bli att dela med mig. Älskar dig!