Maratonkonst?
Wednesday, December 19, 2007
12 timmar i skolan. Jösses, kom innan läraren och gick strax före nio på kvällen. Helt slutkörd men samtidigt vill inte hjärnan lägga av. Högvarv. Kreativitet. Galna ideer som min kropp inte pallar med men huvet vägrar acceptera. Dricker te och försöker få ögonen att förstå att de vill blunda.

Vi har haft skulptur de senaste veckorna, det bästa hittils i konstväg jag har satt tänderna i. Trivs oerhört bra. Och utan den extremt stimulerende skolan så tror jag inte att jag hade orkat vara utan Kazai. Kreativiteten lindrar, vilket gör mig ännu mer rädd för jullovet. Idag var sista dagen , eller i alla fall sista lektionerna innan nästa termin. Men jag har redan kollat upp och visst har skolan öppet även under lovet, som en duktig plugghäst?

Enligt mina hörlurar så hade jag lera i öronen idag. Nåja, det är väl inget ovanligt . Har alltid på mig morsans gamla sjuksysterkläning, som har blivit målarrock för några år sen varje dag i skolan. Ser ut som fan med fläckar framförallt i nacken då jag en gång trodde det skulle vara bra att färga håret när jag hade den på mig men är nu ett effektivt sätt för mig att kunna leka mer.

Louise Bourgeois är kaxig och grymt tant och dessutom min nya favokonstnär. Såg en kortfilm om henne idag, vilken jävla brud! Löst citat: "jag har mina minnen, och jag försöker bli av med dem". Hon hade satt olika skulpturer som är en del av den tiden, en del av minnerna i små glasburar/rum. Där är minnerna fångade/bevarade och framförallt så har hon genom det bearbetat dem och kan nu lägga dem åt sidan.

Dagens låt: Covenant - Ritual Noise
Dagens konstnärer: Odd Nerdrum och Louise Bourgeois
Dagens bild: Min skåpsutställning. Samma mask som vid fotoprojektet men i ett nytt, kanske ännu mer obehagligt kontext. Temat vi hade valt var inuti och självklart är frågorna många - vad är egentligen inuti? När har vi kommit inuti? vad finns innanför det...? Och så vidare. De andra eleverna skåp hade små "söta" minivärldar medans jag visade den här. Luddet hänger ned från inuti den ståltrådsmasken och droppar ned i en pöl på botten.
(Luddet är för övrigt från brorsans matta som jag blev helt förtjust i och tvingade honom att spara - jag vill ha mer!)
This entry was posted on Wednesday, December 19, 2007 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On Thursday, December 20, 2007 at 12:26:00 PM GMT+1 , Anonymous said...

Wahnsinn! Där fick du till det med ditt skåp!

 
On Saturday, December 29, 2007 at 8:03:00 PM GMT+1 , Leo said...

Dramatiskt!