Te-teorier
Sunday, January 13, 2008
Jag tycker om att dricka te. Gärna i mängder just nu. Ofta och mysigt. värme, gott sällskap och mysigt. Bra helt enkelt utan att behöva räkna kalorier och jobbigheter som med choklad tex. Ja, just jag tycker faktiskt om te även om jag redan nu hör hur folk skrattar.

Det finns nämligen bara en stort jag lärt mig dricka hittils. Nyponte. Är alltid bered numera genom att ha en påse med mig, just in case någon säger "Vill du ha te eller kaffe?". "Nja, alltså varmt vatten skulle vara bra!" är mitt svar. Istället för nej tack, eller "choklad?". Nyponte är nämligen det ända teet jag hittat som inte har ett uns av den bäska eftersmaken i sig, det smakar inte te utan typ varm saft. =)

Det måste ju rimligtvis finnas ett skäl till varför dessa kaffe och te drickande människorna tycker om dessa märkliga och vidriga drycker. Hur kan man frivilligt utsätta sig för att få kalla kårar och allmänt illamående när man får in vätskan i munnen? Beskare saker får man ju leta efter! En teori är förstås att de inte har det smakcentrat på tungan, fräts bort eller helt enkelt medfött utan. Kanske självspäckning? Hur som helst är det för mig helt obegripligt.

Igår tillbringades kvällen framför Ged Senki - Tales from Earthsea! Den nya ghibli studio filmen!! Samma människor som gjort bla Princess Mononoke, Kiki´s Delivery Service, Howls moving castle, My Neighbour Totoro, Grave of the fireflies och Spirited away.

Earthsea är bra men den lämnar att önska. Tyvärr. Filmmusiken är fantastisk, replikerna ganska bra, fantastiskt tecknat men de är också bäst! Men storyn hålle rinte riktigt. Den bär inte. Det känns hela tiden som ett intro, som om filmen inte riktigt kommer igång. Som man väntar på något och hoppas på mer. Och framförallt så känns det som manusförfattaren har massa mer content som han inte presenterar. Sitter inne med info som inte kommer fram och vi inte förstår för att vi inte sitter i hans hjärna. Synd. Men sevärd och vacker. Tyvärr inte en av dem bästa. Mina favoriter är helt klart Grave of the Fireflies och princess Mononoke även om det är hård, väldigt hård konkurans.

Helgens film: Tales of the Earthsea
Gårdagens filmiska högpunkt: Avsnitt 11 av Heroes! Mums!
Dagens bästa: Hembakta Scones med te och urmysigt sällskap

This entry was posted on Sunday, January 13, 2008 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: