besiktningen
Tuesday, February 28, 2006
Jävla vekrstäder! Japp, dags för besiktning av bilen. Ingen fara tänkte jag och tycker alltid att det är bra att få reda på en gång om året vad det är för fel på bilen. Detta var på torsdag.

För höga avgasvärden och ojämna bromsar bak. Till bilverkstaden där de konstaterar att ena bakcylindern läcker, sånt är inte bra. Byta cylindrar och bromsbackar, minst 2500kr. Men sen kommer det roliga, den ena verkstaden kunde inte ens mäta avgasvärderna men var o andra sidan grymt mysiga och snälla. Bra service! De ville inte heller ha något betalt för att undersöka bilen. Den andra verkstaden ville ha betalat när de undersökt den färdigt och när jag påpekade att det våre bra till nästa gång att de sa vad en undersöking kommer att kosta så blev de bara förbannade och sa åt mig att hämta bilen. Idag kan man inte lita på någon bilverkstad punkt. Så enkelt är det. Man måste själv jämföra och hålla huvudet kallt.

Denna andra verkstad ville inte heller undersöka färdigt eftersom de påstod att motorn blev för varm, något som vi aldrig upplevt som problem. Och vi vet ju alla att katalysatorn behöver lite tid innan den blir varm och fugnerar som bäst, det kan vara därför avgasvärderna varför höga för att besiktiningsmanen inte körde bilen tillräkligt länge. Men vi hade tydligen ingen kylarvätska kvar i bilen så Staffan åkte till macken och fyllde på. Hoppas att kylaren inte läcker men det skulle iofs kunna förklara både det ena och det andra. Bilverkstaden tyckte att vi skulle låta dem byta vattenpumpen och kamremmen, något som jag kan göra själv och inte behöver deras hjälp för, för den trevliga summana av minst 3500kr. Sen kunde de undersöka bilen igen och kolla om det var det som var problemet för så skulle motorn inte vara så varm längre, alltså kunde det komma ännu fler problem efter det. Förbannad. När jag nämde att jag var osäker eftersom vi aldrig har upplevt de prolemen och helst inte ville betala minst 1800kr i bara arbetskostnader för att få det gjort så blev han sur igen och tyckte att jag kunde gå till en annan verkstad. Japp, det tycker jag med!

Idag ska jag sätta näsan i en bok om min älskade lilla golf och ringa runt till lite verkstäder. Kolla reservdelar och så åker vi eventuellt ner till småland för att lämna morsans dator och kunna meckamed bilen där nere. Byta ut vattenpumpen och kamremmen. Lite pilligt men inte omöjligt. Kanske behöver göra något åt kylaren. Krockade ju för ca två år sen och vi fyllde på vätskan då. Det kan vara att den läcker långsamt och vi därför måste byta ut något där. Men förra året på besiktningen så var det inga problem. Då bytte jag bromskrivorna fram och satte dit två små glödlampor för registreringsskylten bak.

Nåja, dags att gå till "arbetet"!
| |
This entry was posted on Tuesday, February 28, 2006 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: