Krig
Wednesday, February 22, 2006
Krig är onda. Så enkelt är det. Grälade i ett par timmar med min samhällslärare idag som påstod att det finns en god och en ond sida i krig. Jag öppnade självklart, dum som jag, munnen och sa att jag inte höll med. Vinnaren skriver historien alltså är det den andra sidan som alltid är den onda. Kring är onda men det finns ingen sida som är mer rätt än den andra. Visst jag tycker inte om Hitler och vad han gjorde men man måste se det på ett sörre perspektiv. Stalin var inte heller direkt någon hjälte tvärtom så var han mist lika "ond" som Hitler och hade dessutom ihjäl mer människor men eftersom han dödade sitt eget folk så är det ingen som höjer ögonbrynet åt det.

Vi frågade läraren vem han tyckte var den goda och den onda mellan Stalin och Hitler, han skrattade lite och tyckte att det var ju ändå Hitler eftersom nasismen måste ju vara som citat: "Mordern Satanism". (Här ser jag bara rött och blir fly förbannad men hinner behärska mig innan jag hamnar i nästa stora disskution om att inte lärare ska framföra sina åsikter och att satanismen är en religion som inte ska pressas ned. Även om jag inte själv är satanism så är det väl dumt att pressa ned någon annan i skorna vilken åsikt eller religion de än har!?).

USA är inte hjältarna som försöker räda världen de är minst lika onda som Saddam! De hjäpte dessutom att sätta honom vid makten ifrån början! När de senare behöver en syndabock för 9 11 så förösker de knyta ihop Saddam med Bin Ladin, de har inget med varandra att göra. Många människor har dött under kriget som USA startade och många människor som de trodde var terrorister har dött och behandlats fel i fångenskap. Inget krig kan rättfärdigas och inget krig är gott. En rebell är även en terrorist, det beror bara på från villket håll du ser honom.

Det finns ingen universiell sanning. På slutet av lektionen sa jag nämligen att om Hitler hade vunnit kriget så skulle vi ju tyckt att han var den som var den goda men då kontrar min lärare med att då hade vi ju levt i en lögn. Men det går inte ihop. Det finns många miljoner versioner av sanningen. I min världsbild, som jag upplever som sann och riktig, finns det till exempel ingen gud men det gör inte att miljoner Kristna automatiskt lever i lögn även om jag kan uppfatta det så. Sanning och lögn på högre nivå än den som vi uppfattar exesterar i teori inte.

Så arg så jag skulle kunna gå i bitar. När lektionen var slut så erkände däremot läraren att jag kanske hade en påäng. YES! Men jag är fortfarande arg. Jag tycker inte att en lärare ska lära ut sina egna åsikter.
This entry was posted on Wednesday, February 22, 2006 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: