Försenad helgrapport
Tuesday, February 14, 2006
Fredag: Skolan sög eftersom vi gick igenom exakt samma sak på A-kursen men det gjorde inte så mycket för jag kunde sitta med Paragraf 19 boken och skriva intriger. Åkte hem där en sömning vän väntar på mig och vi somnade båda om. På kvällen blev det film, "Saw". Staffan var tyvärr inte hemma så min vän fick ta hand om en stackars skräcklslagen jag och tända alla lampor i hela lägenheten.

Lördag: Vakna med ett ryck och tyckte att nått var annorlunda. Jag tittade ut ur fönstret och såg en strålande blå himmel. Jippi! Smög ut ur sänger, kastade på mig massvis med varma kläder och hade min egen ljusterapi. Trädgården var full av snö och en halvtimme senare så kändes allting bättre. Pysslade sedan lite till "Prinsess Mononoke", kan aldrig se den för många gånger. På kvällen blev det förfest och sedan det efterlängtade VNV Nation. Fan, vilken underbar konsär! Stod i vanlig ordning näst längst fram efter att ha tagit till attetyden "men jag är ju så liten (, och söt...)". Funkar varje gång! Sköna människor och Skön stämning!

Kvällens komentar: "You two should get separate rooms!"

Sjöng "Små grodorna" och "Min hatt den har tre kanter" för full hals och hade verkligen otroligt roligt. Lagom full, väldigt lycklig och mycket dansande.

Köpte biljetter till Convenant den 1 april. Längtar!

Efter konsären är det mindre trevligt eftersom mina polare valt att dumpa mig utan och jag hittade dem verkligen inte. En halvtimmes letande senare och en uppgiven, fortfarande förfest lullig jag går till tunnelbanan med ett par gamla vänner jag hittade istället. Ringer en annan vän som ockå skulle sova över i stan och hammnar, mot alla odds, på samma tunndelbana. Det var tur för det fanns många väldigt vidriga typer ute denna natt och jag hade nog alldeles för kort kjol på mig.

Träffade en verkligen skum uteliggare som stod och pratade med en annan hemlös som sålde "Situation Stockholm". (I vanlig ordning så har man aldrig pengar till den trotts att det är ett jättebra initiativ.) Uteliggaren säger något i stil med:

"Men nu ska du inte överinterllektuelisera detta...! Du tjänar kontanta medel på ditt sätt och jag tjänar kontanta medel på mitt sätt." Han vinglar till och stanken från hans svarta soppsäck med tomburkar är total. Dessvärre så tror jag att det inte bara var det som luktade. Han var verkligen komisk. Den andra hemlösa personen tyckte vi synd om. Ska inte samhället kunna ta bättre hand om människor? Maklöshet.

Senare inser vi att våra sovplaner är sorligt förstörda och vi måste ge oss av igen, hem till mig. Två timmars resväg extra i den svinkalla natten. SL´s reseguide skickar oss först till Svedmyra, denna metropol, och ber oss ta en buss till Sergels torg därifrån. Och mycket riktigt så passerar vi stället vi började på så när som på ca 100 meter. Muttrar. Att de aldrig kan få mig från punkt A till punkt B på lättast och snabbast sätt?

Och vad är oddsen? Jag började instiktivt leta efter "Dolda kameran" eller så kanske det var ett ARG för som sagt vad är oddsen att vi springer på samma jobbiga uteliggare en gång till?? Måste nog beskriva denna osannolika människan lite först. Ca 2 meter lång, en stor svart soppsäck med tomburkar, illaluktande och det väldigt skumma och väldigt skrämmande konstanta fånleendet. Han börjar direkt att moppsa upp sig mot busschauffören och pratar väldigt långsamt samt slänger sig med ord som man inte hört på väldgit länge eller inte kan tro att en sån människa använder sig av. Busschauffören försöker få mannen att sätta sig ned men han vägrar. En del tvärnitar senare så gick han längre bak. Men fortsatte att irritera busschauffören så att denne bromsar hårt igen och försöker slänga ut mannen. När det inte går så hotar han med att ringa polisen. Till slut går uteliggaren av och vi ligger dubbelvikta av skratt. Det kändes ännu mer som ett ARG (Alternate Reality Game) när chaffisen bara hotar med att ringa polisen och faktiskt inte gör det sen.

Var hemma kl 6 på morgonen.
This entry was posted on Tuesday, February 14, 2006 and is filed under , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: